
THE INTERNATIONAL COUNCIL ON HUMAN RIGHTS POLICY 

Review Meeting 

Media: Reporting Human Rights Issues 

Geneva, 27-28 November 2000 

 
 
 

THE MEDIA AND HUMAN RIGHTS IN KOSOVO 
 
 

Yamila Milovic 
 
 

© 2000, International Council on Human Rights Policy  
ICHRP commissioned this document as a Working Paper.  

ICHRP has not edited it and is not responsible for its accuracy or for the views and opinions expressed.  
ICHRP welcomes the re-use, re-publication and re-distribution of this paper, appropriately cited. 

 
 
 

BACKGROUND 
 
1. Rarely has a region experienced as many fundamental and jarring changes in so short a time as 

Kosovo: from limited autonomy within Yugoslavia before 1989 to the repression of the 
Milosevic regime in the 1990s to the brutal expulsion of much its populace last spring to the 
international protectorate under United Nations auspices of today. Following the conclusion of 
the North Atlantic Treaty Organisation’s military campaign, Serbian military forces left Kosovo 
in June 1999 leaving the province under international control in the form of the United Nations 
Interim Mission in Kosovo (UNMIK). Supported by the NATO-led, multinational KFOR 
military force, UNMIK is charged with overseeing civil administration and fulfilling UN Security 
Council Resolution 1244, which is to “promote the establishment of substantial autonomy and self-
government in Kosovo, while upholding the sovereign and territorial integrity of the Federal Republic of 
Yugoslavia.” 

 
2. Most Kosovar Albanians want independence from Yugoslavia. Most Kosovar Serbs vehemently 

oppose independence. This clash over Kosovo’s political status, combined with inter-ethnic 
tensions and a desire for revenge among many ethnic Albanians, has compelled thousands of 
ethnic Serbs to flee the province and has spawned continued violence that calls into question the 
ability of the international community to control the province. Many analysts have concluded 
that a reduction in violence may lead to a more secure environment, but that political 
reconciliation among the two major ethnic groups in Kosovo and autonomy based on multi-
ethnic co-operation, are long-term prospects. 

 
3. For more than a decade there has been a cold war in Kosovo the Serbs who constitute less than 

10 per cent of the total population and the Kosovo Albanians (known as Kosovars) who make 
up 90 per cent of the population. The difference between the two groups is cultural, ethnic, 
linguistic and religious (Serbs are mostly Orthodox, Albanians mostly Muslim). 

 
4. The Serbian authorities in Belgrade, and most of the Serbian opposition have little if any respect 

for Kosovars’ minority rights while the Kosovars dispute the term “minority”, pointing out that 



 2

in the Kosovo province they are an overwhelming majority. The record of human rights 
violations in Kosovo is appalling. 

 
 
ROLE OF THE SERBIAN STATE MEDIA PRIOR TO THE NATO STRIKES 
 
5. Whenever reporting on violence in Kosovo, the state media went to great lengths to avoid 

ascribing any responsibility to the federal or Serbian authorities. Absent from coverage of 
Kosovo developments was any reference to the revocation of Kosovo’s autonomy in 1989 which 
was followed by Belgrade’s resolve to govern the province through brute force and a systematic 
suppression of basic human rights. Also missing was any balanced comment about Kosovar 
leader Ibrahim Rugova who checked Belgrade’s aggression by becoming the main proponent of 
peaceful resistance and the head of a parallel state structure, the so-called Kosovar ‘shadow state.’ 
In Serbia’s state media, Rugova was held among those most accountable for unleashing 
‘terrorism.’ 

 
6. At its least inflammatory, coverage of Kosovo events began and ended with demands for so-

called terrorists to be brought to justice. The call to justice was frequently repeated, with the state 
media at all times avoiding even the suggestion that the Belgrade authorities may be accountable 
for any incidents or for creating a political environment in which violence could be perpetrated. 
A key purpose of official coverage had been to prepare psychologically the Serbian public to 
regard ethnic Albanians as enemies of the state. 

 
7. An even more sinister aspect of the media’s coverage of the Kosovo situation had been the 

periodic resorting to aggressive hate propaganda, portraying ethnic Albanians as sub-human and 
congenitally bent on violence. Radmila Visic, deputy minister of information in Serbia’s 
government, had gone on record saying that among the offences for which a media outlet may 
be fined was “breaching of the guaranteed freedoms and rights of a man and citizen, i.e., that invokes national, 
race or religious hatred.”1 Thus far, state dailies and electronic media have not been called to task for 
“breaching” or slandering Albanians’ “racial” identity. 

 
8. A survey of the Serbian state media informs an observer of Balkan affairs that Belgrade was 

opposed to accepting responsibility and for treating the Kosovo crisis as a matter for an impartial 
judiciary observing of human rights. Official media accounts had emphasised the likely resort to 
force. 

 
 
THE PROPAGANDA WAR IN SERBIA 
 
9. In early 1999, international media reported an escalation of violence in Kosovo. According to 

numerous accounts, Serbian forces massacred 45 people, including women and children, in the 
central Kosovo village of Racak on January 15th. Western news agencies said many of the victims 
were slain “execution-style” and a number of bodies were severely mutilated. For its part, the 
Belgrade state-controlled media opted to give credence only to select and perverse aspects of the 
story. Firstly, a statement by Serbian President Milan Milutinovic in which he denounced 
international coverage and reaction to developments was given wide play. He argued that the 
deaths in Racak were the result of “combat” between security forces and “terrorists”. In addition, 
the state media featured remarks by Seselj, in which he alleged that mutilated corpses and the 
bodies of children were part of a conspiracy and thrown into the field of battle by the KLA in an 
attempt to discredit Serbia. 

 

                                                 
1 See ICG Yugoslavia Briefing, January 26, 1999, pp.1-4. 



 3

10. On March 24, NATO began an air campaign against the Federal Republic of Yugoslavia. 
International observers, such as the International Crisis Group (ICG), believe that hindsight now 
suggests that the Belgrade regime was well prepared for the air strikes. Indeed, Milosevic used the 
strikes as a pretext for unleashing a ground war within the once-autonomous province of 
Kosovo. Coinciding with the NATO action, Yugoslav forces, including paramilitaries, embarked 
on the worst wave of ethnic cleansing to date that has left an estimated 88% of the Kosovo 
population displaced, with the bulk forced to seek refuge outside of Yugoslavia. 

 
11. President Milosevic laid the ground for the propaganda aspect of the war back in October 1998 

by introducing the Law on Public Information. The highly restrictive law forbids the 
retransmission of foreign broadcasts, applies exorbitant fines for publications considered to be 
promoting defeatism, and so on. Publications critical of the state were banned or fined huge 
sums of money. The judiciary handed down several verdicts clearly designed to drive 
independent media outlets to the wall.2 

 
12. As NATO dropped their first bombs, Serb authorities countered immediately against the foreign 

correspondents. They trapped a group of them on the roof of the Hyatt Hotel – where most 
Western journalists were staying – while the bombs started to rain down. Within 24 hours of the 
air strikes, the authorities had expelled over 30 journalists. The expulsions were seemingly 
arbitrary, with very little logic applied to who could stay and who not. Similarly, there was no 
apparent logic explaining why some foreign journalists were arrested and accused of spying and 
others left to report relatively freely. 

 
13. ICG analysts observe that the propaganda war for the hearts and minds of the average Serbian 

citizen began with the premise that stalwart and brave Serbs did not stand alone in the world. 
Popular sports figures living abroad were featured widely in Serbian media, condemning the 
bombing of their homeland and expressing solidarity with friends and family in Serbia. More 
importantly, propaganda featured the message that many foreigners empathised with the plight 
of the Yugoslavian public. Reports of Russia bearing alongside Serbia dominated headlines 
during the first three weeks. 

 
14. Press coverage also highlighted anti-war demonstrations around the world, when they featured 

pro-Serbian sentiments or solidarity with the people of Yugoslavia. As for Albanians who were 
the targets of Milosevic’s ethnic cleansing campaign, their condition was left unmentioned. Only 
those ethnic Albanians willing to, or coerced into, declaring that their suffering was due to 
NATO bombs appeared on state television or had their stories covered in dailies. Unintended 
civilian casualties became the sought-after targets of NATO bombs. Media efforts at war 
coverage focussed principally on Serb civilian casualties invariably described as the intended 
targets of ‘barbarian’ or ‘Nazi’ NATO bombing raids. 

 
 
REGIONAL MEDIA COVERAGE 
 
15. The media’s interest in the ten-week military conflict was particularly intense and diverse in the 

countries neighbouring the Federal Republic of Yugoslavia. Naturally, above all in the country 
involved to the greatest extent, Albania, and in the Republic of Macedonia. (The largest part of 

                                                 
2 In the months preceding the war, the authorities revoked the frequency licences of many independent broadcasters 

and set unreasonably high rates for others to continue broadcasting. Just as the strikes began the Milosevic regime 
took over the private radio station B92 – an emblem of independent journalism in Yugoslavia – sacking all the 
staff, arresting the editor-in-chief, and replacing them with cadres of the regime. The hijacking of B92 was 
orchestrated through the courts on false accusations that the radio station was using more megawatts than its 
licence permitted. (It was, in fact, using 190 of the 300 watts allotted.) See Peter Goff, From the Kosovo Cradle to the 
Information Grave, pp.11-12. 



 4

Kosovo refugees went to these two states during the conflict.) This military conflict also had a 
strong presence in the media in Bulgaria, Croatia, Bosnia-Herzegovina, Romania and Hungary as 
well as in other South East European states which were not directly on the border to Yugoslavia 
but were directly connected to the conflict through their NATO membership – Greece and 
Turkey. The reaction of journalists and the media in the Balkans to the events was different from 
country to country on the whole but also within the countries themselves and was not always 
covered by the official state policy in the respective country.3 

 
16. In the majority of neighbouring countries, the media’s dividing line between a pro-Milosevic 

attitude and a pro-NATO ran along the traditional lines of domestic political oppositions. 
Electronic and print media close to left-wing liberals, former Communist parties, or affiliated 
business sectors gauged NATO’s mistakes and their propaganda policy and elevated the 
collateral damage to civilian targets in Serbia and Montenegro to a central issue. The focus of 
attention for the more conservative or liberal-conservative oriented media or, especially, the 
media associated with US capital investments, like Pro TV in Romania, was on the tragedy of the 
Kosovo Albanian refugees. In one form or another, they showed their sympathy with Western 
politics over the regime in Belgrade. A few tried to maintain an equidistant position to the two 
poles. They attempted to print or broadcast opposing journalistic commentaries, and were 
determined to have an objective picture.4  

 
17. In South Eastern Europe, the media in Croatia and Albania supported the NATO policy and 

harshly criticised the Milosevic regime. The most obvious advocate of the Serb position in the 
media was, surprisingly, to be found in the Greek media world. Despite the country’s 
membership in NATO and the EU, Greek public opinion stood on the Serb side as a result of 
old political friendships.5 

 
18. The authorities in Belgrade had one big ally in Greece. The notion that the United States 

launched the war to destabilise South Eastern Europe was expressed in the majority of Greek 
newspapers, not only the left-wing ones, and in that way it had a pretext for a protectorate in 
Kosovo to intervene in now and thereby preventing a united Europe.6 The Greek television 
stations could report very accurately from Belgrade on the collateral damage caused by the 
bombing in comparison to other Balkan states. The number of Greek correspondents was 

                                                 
3 Numerous media in Romania, Bulgaria, Hungary and Macedonia oscillated between pro and contra positions or 

expressed divergent opinions to their audiences. Some forms of media, especially the print media, in these four 
neighbouring countries – which unlike Croatia and Bosnia-Herzegovina have been spared of wars in the 1990s – 
created an atmosphere of panic amongst the public. The war was going to protract endlessly, spread over to the 
neighbouring countries, lead to an economic and ecological catastrophe – this was the underlying trend which 
came forth in the media that were sympathetic with Belgrade in one way or another. Sympathy in predominantly 
Orthodox countries like Bulgaria, Romania and Macedonia would only be stirred up for one of the afflicted 
parties, namely the Serbs, especially also through some of the media close to the former communist parties. See 
Rossen Milev, SouthEast Europe, pp.4-10. 

4 Examples of such a position are groups partly or completely owned by the German WAZ in Bulgaria, the high 
circulation daily Trud and 24 Hours. The development of such mediating voices and nuances in the various 
electronic and print media in the Balkan states show that the media culture and journalistic professionalism in this 
crisis-wracked region has broadened its horizons in less than ten years since the fall of the totalitarian regime and 
despite all sorts of difficulties. Unfortunately, these media do not represent the majority in the Balkans. Ibid. 

5 In hardly any other European country were there so many protests against the NATO airstrikes, on such a scale, 
lasting so long and organised by the most varied of political camps as there were in Greece. 

6 The Swiss newspaper Neue Zürcher Zeitung analysed the position of the Greek media as follows: “The media 
disseminated a picture of the conflict with a one-sidedness that can hardly be surpassed. The Serbs were depicted 
as the innocent victims of a barbaric war led by NATO. The expulsion of the Kosovo Albanians that was difficult 
to silence in the face of floods of refugees, was presented as consequence of the NATO air strikes despite the 
refugee’s statements….In the representation and perception of events in Yugoslavia a stubborn basic pattern 
came to light: the inexterminable belief which came up in all political and ideological camps was that all political 
events formed the basis of a secret, conspiratorial screenplay. For that reason, the almost pathological anti-
American sentiment cannot be overlooked.” 



 5

second only to the Russian and they enjoyed, although unofficially, special attention in the form 
of concessions from the Serb authorities responsible for international media. 

 
19. At the other end of the spectrum was the media’s reflection of the conflict in Yugoslavia by 

another NATO member in the Balkans: Turkey. The liberal Turkish newspaper Milliyet 
announced “we are NATO’s most loyal member” and another commentator wrote in the same 
newspaper that Turkey could not watch the tragedy in Kosovo without doing anything because 
as an old hegemonic power in the Balkans they were close to the Kosovar Muslims. The public 
radio and the dozens of local radio stations commented on the events in Kosovo with 
undisguised and emotional support for NATO. In general, the Turkish media did not rely upon 
their own correspondents in the crisis area but on news from international news agencies and on 
reports by Western correspondents, which, however, were supplemented abundantly with 
comments. 

 
20. In all other Balkan states – Bulgaria, Romania, Hungary, Bosnia-Herzegovina, Macedonia and 

Slovenia – one speaks of a middle stance that was between the polarised media fronts: there were 
clear pro-Serb and equally NATO-friendly media. But there were also many newspapers, radio 
and television stations that tried to include a neutral and diverse position and to educate their 
audience as objectively as possible. For the most part in these media, one could also always read 
criticism against the NATO air strikes and against the military conflict with a simultaneous 
negative judgement of Milosevic’s policy. Overall, such a journalistic stance was often to be 
witnessed in many European countries. 

 
21. In Albania, the media became involved actors through the use of almost all elements of 

electronic media, public as well as private. They beamed out programmes in which family 
members reunited and got in contact with relatives that were fighters in the Kosovo Liberation 
Army. Many foreign and especially Western correspondents came to Albania, which created 
good conditions for presenting the Albanian issue in the international news flow. The news was 
received directly through the foreign journalists and media teams sent there and imparted and 
less through the state news agency ATA. Significantly, the ATA and the Albanian media normally 
did not react to statements by Milosevic’s regime and hardly ever initiated polemics with them. 
Instead, they were treated as a propagandist mortal enemy of a group of Western media and 
above all CNN and Sky News. They simply took over the acting role of multiplier of not only 
their own Western position but also of news from Tirana and the Kosovo Albanian leadership. 

 
22. In Croatia, the public television and other important local print and electronic media were not 

sparing in any criticism or derision directed at the leadership in Belgrade. A leitmotif in reporting 
was that this conflict was no exceptional occurrence. Rather, it was depicted as but one of many 
wars instigated by Milosevic in the former Republic of Yugoslavia’s territory. There were a few 
critical or at least sceptical or ironic voices in some left-wing opposition publications. A certain 
amount of glee at Serbia finally getting the NATO bombing it deserved could not be overlooked 
in many commentaries and especially in the print media. 

 
23. In the Republic of Macedonia, media opinions on the NATO strikes were relatively mixed. The 

unexpected flood of Kosovo Albanian refugees into the Republic, a main topic in most media, 
released a wave of indignation, also expressed in the media. On the other hand, there was also a 
relatively active Serb minority and a strong pro-Serb lobby composed of the former Communist 
party, the social democrats, some smaller parties and the media associated with them. One 
particular defender of the pro-Serb position was the newspaper Dnevnik. The public television 
and radio stations – and their equivalent institutions in Bulgaria and Romania – tried to provide 
balanced and objective reporting, but seemed irritated time and again with the West’s lack of 
speed in helping to manage the refugee crisis. In general, the picture painted by the media in 
relation to events in neighbouring Yugoslavia was multifaceted. 



 6

24. The reactions in Bulgaria, Romania and Hungary were equally multifaceted. In the Hungarian 
press a tough polemic between supporters and adversaries of the air strikes appeared. All 
domestic political topics took second place. The Hungarian media followed the events with 
added interest also because of the fate of the large number of minority Hungarians in the Serbian 
province, Vojvodina. Here, too, the media close to the conservative government were supportive 
of the NATO activities, while the media close to the socialist opposition, which were against the 
war, often argued with greater intensity. In comparison with the Czech Republic, which like 
Hungary is also a new NATO member, the tone and criticism towards the Western hard-line, as 
opposed to Milosevic, was much more cautious. Nevertheless, the powerful media adopted the 
pro-NATO position – as was the case in the third new NATO member state, Poland – perhaps 
out of consideration for the fate of the Hungarian minority in Serbia. In comparison, therefore, 
with the other new NATO members in Eastern Europe, the Hungarian media took a middle-of-
the-road position. 

 
25. The media reaction to the war in Bosnia-Herzegovina was doubly controversial: On the one 

hand the various, often opposing positions, held by the individual media in the capital Sarajevo 
and on the other the obvious and in general understandable pro-Serb stance of the media in the 
Serb part of the republic – the Republika Srpska – which again was an opposing counterpart to 
the stance taken by the majority of the media in the Croatian-Muslim part of the laboriously held 
together state. 

 
26. In the capital Sarajevo one could see the contradictory positions to the events in Yugoslavia 

reflected in the daily newspapers Oslobodjenje, Dvevni Avaz and Vecernje Novine. The public radio 
and television programmes tried to give balanced reporting on a federal level but here too there 
were divergent opinions present. The private radio stations in Sarajevo and the Croatian-Muslim 
part of the country as well as the greater part of other private media expressed their support for 
NATO although more restrained than expected given the recent past. The media in Republika 
Srpska, on the other hand, showed an undisguised bias for the Belgrade position. Most radio and 
television stations even changed their programme schedules to include extra information 
segments from the national television in Belgrade RTS and other Yugoslav media. Some 
television stations actually began by taking over RTS programmes 24-hours a day, a practice 
which was later stopped by the intervention of the Office of the High Representative of the 
International Community of Bosnia-Herzegovina’s media office. 

 
 
INTERNATIONAL MEDIA COVERAGE 
 
27. The NATO air strikes against the Federal Republic of Yugoslavia constituted the central theme 

in the international media, not only in the countries directly involved but also in most countries 
around the world, especially in those with influence on the international political landscape such 
as Russia, China, Japan, India, Australia, Argentina and so on. The media were greatly interested 
in this war – the last one in Europe in the twentieth century. Public opinion around the world, 
conveyed through the media, was not divided in two fronts that fought each other by means of 
propaganda. There were only two strict poles. The first embodied the Serb state-controlled 
media, especially the Serb state broadcast and satellite television channel RTS on the one hand 
and CNN, Sky News and other Western electronic media on the other. 

 
28. Between these two poles, each employing various means and special forms of propaganda lay a 

broad and distinctive range of media in the international media landscape. They more or less 
preserved a distance to the two propaganda centres, were oriented towards nuanced and 
balanced coverage, did not follow a Manichean scheme of things. Their position towards 
concrete facts of the military conflict swayed, and they often considered and analysed the actions 
on both sides quite critically. This variety and differentiation which was generally observed in the 



 7

international media during the NATO air strikes is, among other things, a clear indication of the 
great development in the media culture, media democracy and pluralism in the majority of the 
countries in the world. Conversely, in countries like Libya and Iraq, President Milosevic’s 
position alone represented the obligatory interpretation in the media and one could ascertain, on 
account of the sheer significance of the international events, how limited the freedom of 
expression, how virulent censorship is in undemocratic countries. 

 
29. Rossen Milev of the Balkan Media Association states that the exceptional maturity of democracy 

in the media was observed in Europe, including even NATO members states, where, especially 
the print media, took a sceptical position in relation to the military strikes but also against 
NATO’s propaganda from the headquarters in Brussels. Such a distanced attitude on the part of 
the media towards the official state policy would have been unthinkable in earlier times like for 
example during the First and Second World Wars. As a result of this event, one sees from a 
European and international range what the developments in the European media in the course of 
the last several decades have actually brought about. This was clearly seen on the Lyon-based 
European television station Euronews, which broadcasts their information programmes in several 
European languages and always tried to cover events objectively. The same applies to the vast 
majority of public television and radio stations in the Western European NATO member states. 
Both ZDF and ARD in Germany, the BBC in Great Britain or the French non-private radio and 
television stations had an emancipated and independent attitude in their judgement of the 
conflict, although Germany7, Great Britain8 and France9 were the most important European 
NATO member states participating in the conflict. The Italian public television station RAI held 
an impressive position by frequently hammering home a criticising tone on the NATO air 
strikes. Such independent positions were unthinkable in the electronic media in Yugoslavia, 
which was controlled by the Belgrade regime. 

 
30. On that alone one can establish the serious asymmetry in the coverage of the conflict on both 

sides. This phenomenon becomes even more apparent when one takes the print media into 

                                                 
7 Germany’s air force flew in combat for the first time since the Second World War. Germans were conscious of the 

historic symbolism of the act – none more so than members of Chancellor Gerhard Schroeder’s already fragile 
red-green coalition. The Greens’ most senior politician, Foreign Minister Joschka Fischer, a former NATO critic, 
backed air strikes and had narrowly averted a potentially coalition-busting showdown between pragmatists and 
idealists in his divided party. Chancellor Gerhard Schroeder has proved that the country is ready to shoulder its 
NATO responsibilities and has pledged to take thousands of refugees. While remaining loyal to the alliance, the 
government also supported an internationalist solution – mindful of its hopes of some form of permanent 
presence on the UN Security Council. German newspapers have given cautious support to the attacks. “The aim of 
the action is definitely morally justified, but questionable in terms of international law and not backed by the UN,” declared the 
tabloid Bild newspaper. 

8 Prime Minister Tony Blair has emerged as the most hawkish of NATO’s leaders and was widely considered to be 
backing every move to intensify the campaign. He has espoused a doctrine of justifiable military intervention in 
internal affairs to prevent genocide. He gave a personal pledge to refugees in Macedonia that they would return 
home. Writing for BBC News Online, the Prime Minister said: “There are no half measures to Milosevic’s brutality. There 
can be no half measures about how we deal with it.” While militarily eclipsed by the USA and France, the UK is the 
Clinton administration’s staunchest ally. However cracks have appeared in the cross-party consensus. Opposition 
politicians have questioned NATO’s strategy and some leading newspapers have predicted Europe could slide 
into a major conflict. Former Conservative Foreign Secretary, Lord Carrington, who led EU attempts to bring 
peace to Bosnia has expressed misgivings while former Labour foreign secretary Lord Owen has argued that 
NATO cannot wage “half a war.” 

9 France has contributed the second largest strike force to the NATO effort after the USA, despite its tradition of 
independence and occasional anti-Americanism in foreign policy. Both President Jacques Chirac and Prime 
Minister Lionel Jospin have given their backing to the NATO operation. President Chirac said that if NATO had 
failed to act, “it would have meant accepting barbarism and also taking the risk of a general destabilisation of the Balkans.” 
Critically, France was attempting to balance US influence with Russian concerns and used its relationship with 
Moscow to promote Moscow’s peace envoy Viktor Chernomyrdin. Interior Minister Jean-Pierre Chevènement – a 
well-known nationalist who resigned as Defence Minister in 1991 because he opposed the Gulf war – opposed the 
air strikes and the media too have expressed concerns over the wisdom of NATO strategy.  



 8

account: the majority of newspapers and magazines in the Western states showed a greater 
degree of independence and even tested distance regarding the official policy in their respective 
countries. Some of them – Le Monde in France, The Guardian in Great Britain, and Der Spiegel in 
Germany – went far in using their own side’s arguments in the critical discussion. A publication 
like the Frankfurter Allgemeine Zeitung, took an exceptionally hard line against Milosevic, and it 
published reports critical of NATO now and then. In Italy, almost all newspapers, with the 
possible exception of Silvio Berlusconi’s Il Giornale, were more sceptical or critical of the military 
conflict in Yugoslavia. That stemmed from the fact that the NATO planes took off from Italy, 
which disturbed a section of the population and the fear of potential retaliation attacks by the 
Yugoslav air force.10 

 
31. The media in China stood monolithically behind the Belgrade regime, as did North Korea, 

Vietnam and Cuba, but also India. The co-ordination offices for information agencies in these 
countries, which were earlier considered Third World for the most part, can be found in Belgrade 
since the mid-seventies and that was an important card up Milosevic’s sleeve in the media 
contest. 

 
32. The majority of the print and electronic media in Japan held a balanced and cautious but by no 

means disinterested position. Commentaries were predominantly factual but now and then also 
controversial. In particular, newspapers such as Yomi Uri, Sankey and Maynici amongst others 
dedicated special attention to the events in distant Europe in extensive commentaries. 

 
33. The attention paid by the media in Latin America was more diffuse in comparison with the 

exception of Belgrade’s sympathetic ally, Cuba, although the military conflict in Yugoslavia 
always stayed amongst the first headlines in the newspapers and topped the news programmes 
on most radio and television stations. In Argentina, the leading newspapers, Clarin and Nación, 
were particularly active and consistent in their reporting. The most important television channels 
were very balanced in their reporting on the war.  

 
34. In Australia, the media (dominated by the Rupert Murdoch corporation) was supportive of a 

hard line against Milosevic. This was in unison with the position held by Murdoch’s news outlets 
elsewhere in the world and especially in Great Britain. Now and then, a few leftist liberal papers 
expressed their scepticism of NATO’s ways and means of conducting the war. 

 
35. In the Arab media, critical reporting and reservations prevailed regarding NATO’s military policy 

against the Federal Republic of Yugoslavia. One must bear in mind that especially electronic 
media in some of these countries is, at least, under indirect government or state control. Such a 
pro-Milosevic position is hardly surprising in the more famous cases like Libya, Iran, Iraq and 
Syria. The television satellite channel Al Jazira that broadcasts from Qatar is one exception. It 
enjoys great popularity throughout the Arab world and authority, internationally too, for its 
relatively independent and open range of programmes, which often broadcast discussions critical 
of NATO, involving Arab politicians, political scientists, and journalists from various capitals via 
television connections. In the Egyptian media – which in the Arab world is considered to have a 
developed media culture – one could always read critical opinions on the regime in Belgrade. 

 

                                                 
10 Italy has played a key role by providing eleven air bases for NATO strike aircraft – although Prime Minister 

Massimo D’Alema headed a centre-left coalition including an anti-war faction. The country’s geographical 
proximity to the conflict has made many Italians nervous and Italy has made major contributions to aid efforts, 
fearing the impact of massive numbers of refugees on its doorstep. The newspaper La Republica has called the war 
between Serbia and NATO a “great leap backwards.” Other commentators backed an UN-approved strategy rather 
than a predominant role for NATO. Italian pacifists have held protests at the Aviano NATO air base and public 
opinion was virtually evenly divided into a pro and anti-war camp. 



 9

36. A majority of the Russian media along with the Belarus and almost without exception the Greek 
media, which constituted Belgrade’s most loyal media allies in Europe, led a real rhetorical battle 
against the North Atlantic Pact. It was a form of compensation for the fact that Russia could not 
allow itself to get directly involved in the war and therefore was unable to save its only ally in the 
Balkans from NATO bombing.11 Yet even this uniform media front in favour of Milosevic in 
Moscow fell apart, though not in its entirety, after reports about Serb military atrocities against 
Kosovar Albanians trickled through and after a team from the independent private television 
station NTV, along with numerous Western teams, was sent out of Belgrade. Following the 
bombing of the Chinese embassy in Belgrade by NATO warplanes, a veritable explosion of anti-
American sentiment erupted. It was partly stirred up by Chinese media tirades and led to an 
attack on the American embassy by demonstrators. 

 
37. The Indian media mainly used the events in Yugoslavia to justify their own nuclear weapons 

experiments and make it accepted that it could impose a regional claim to power over its 
neighbouring countries as, in the opinion of many Indian commentators, the USA and NATO 
states had imposed theirs in the Balkans. The Indian media’s overriding pro-Serb attitude can be 
explained in inter-ethnic problems in multinational India: with a separation in Kosovo one fears 
a similar chain reaction in one’s own country. 

 
38. Various international organisations as well as the Vatican took a balanced position from the 

humanitarian point of view and out of concern for a swift solution to the problem. The Secretary 
General of UNESCO, Federico Mayor, criticised the anti-democratic media policy of the 
leadership in Belgrade but also the bombing of the Serb TV station RTS in Belgrade in which 
many people were killed. The bombing was criticised by most important international journalist 
and media culture organisation like the International Federation of Journalists and IPI, amongst 
others. The decision by EUTELSAT to technically stop the Serb television station RTS from 
broadcasting on its satellite link also caused controversy. 

 
39. For the first time, the Internet played an important role in an international conflict, as all sides 

filled websites with up-to-the-minute information. The Internet proved to have more of an 
official communiqué function, which enriched the instruments of traditional propaganda in this 
military conflict. What was much more important, but regrettably quite modest in a quantitative 
way, was the establishment of virtual information communities like discussion forums and 
pacifist groups in the West via the World Wide Web. The Internet also provided an efficient and 
safe transfer of information to and from anti-regime groups in Serbia. Yet despite great 
expectations and promises, the war did not lead to a boom in the new medium. Television 
remained the news format par excellence, also at the time of the military conflict. 

 
 
CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS 
 
40. Education in human rights is itself a fundamental human right and a responsibility. The role of 

media in promoting the observance of human rights is becoming increasingly more important 

                                                 
11 Russia has walked a fine line between criticising NATO and condemning ethnic cleansing. Russia felt snubbed by 

NATO’s decision to act without UN Security Council authorisation – where it is one of the five Permanent 
members. While vehemently opposed to air strikes, President Yeltsin has refused to arm Serbia, a traditional ally. 
Moscow has led moves to shift the diplomatic emphasis away from NATO and towards an international solution, 
through its special Kosovo peace envoy, Viktor Chenomyrdin. The West has recognised that Russia is in a unique 
position to influence Belgrade and Russia’s initiative and the positive western response have prompted hopes of a 
possible diplomatic solution. Nationalists and communists have criticised the president for standing back and the 
West feared that Mr Yeltsin’s impeachment crisis could damage peace efforts. While Mr Yeltsin could not ignore 
domestic opinion, he was reluctant to damage Russia’s relations with Western governments, with which Moscow 
was involved in credit talks. 

 



 10

and evident. A positive development  produced by the onslaught of communications and media 
technology is the ease with which human rights violations can be publicised. Indeed, increased 
surveillance and global publicity of violations should lead to reformed state behaviour.            

 
41. By expanding the freedom of how, when, and what individuals can share with one another 

through communications and media technology, one promotes the pace of democratic 
transitions. It also seems that the proliferation of new media encourages greater accountability of 
the government to the governed, thus the intimate relationship between information and 
democracy. While the relationship between information and democratisation is not self-evident, 
one could argue that as citizens become more sophisticated in their understanding of human 
rights and norms of humane and just governance, so too do the societies that govern them. 

 
42. Media help the possibilities of constructive social change by providing links between democratic 

movements worldwide. The notion that knowledge leads to progress is at the heart of the faith 
that media and informational technologies will promote better government and sustainable 
development. 

 
43. Media and the Internet with global information flows help locally produced human rights 

campaign reach across. Human rights abuses can be made a part of global awareness (and local 
discourse) from any location along the information super highway. Those who believe that the 
Internet and international media promote the observation of human rights, believe that the 
likelihood of increasing the quality of life for the world’s oppressed is directly linked to increasing 
world awareness of their abuses. This is only true, however, if one accepts the principle that 
exposure is a negative incentive enough to encourage reform.  

 
44. In the case of Kosovo, we see how the proliferation of informational systems increases the ease 

with which knowledge of human rights issues accumulates through the channels of the Internet 
and the global media. However, the conflict in Kosovo was a difficult war to cover in many ways. 
From the moment the air strikes began, most foreign journalists were driven out of Kosovo. The 
few that remained or slipped in during the war had to side step Serb security forces, who did not 
always welcome independent witnesses, and NATO bombers, who could not draw the 
distinction between friend or foe from 15,000 feet above. 

 
45. At least twenty-five journalists and media workers lost their lives covering this conflict during the 

NATO air strikes. Sixteen Serb media workers died when NATO bombed the RTS offices, and 
three Chinese journalists were killed when NATO bombs fell on the Chinese embassy in 
Belgrade. 

 
46. Journalists around the world grappled with the news angle of this conflict to make it relevant to 

their market. Nitzan Horowitz of the Ha’aretz daily wrote that the Israeli media “found it difficult to 
determine who were the good guys and who the bad guys – a division they often make, almost automatically 
assuming that such a clear-cut rendition of black and white will make the material’s presentation to reader or 
viewer easier and will spark interest in what is perceived as a foreign and strange issue.” 

 
47. The approach of ‘how does a story affect us?’ is becoming more prevalent as media outlets battle 

for market share. “It is especially true in countries saturated by news, absorbed in their own difficult diplomatic 
and military disputes,” writes Horowitz. “Far-reaching comparisons appeared in the Indian, Irish or Egyptian 
media: Kosovo is Kashmir, Kosovo is Ulster, Kosovo is Palestine.” 

 
48. Although there were some detailed media reports of violence and mass expulsion of Kosovo 

Albanians during the conflict, there seemed to be less sufficient media analysis of the attacks on 
Kosovar Serbs by returning refugees. The Independent International Commission on Kosovo 
believes that to this day, almost entirely missing from media coverage are the issues of missing 



 11

persons and war prisoners. In its recent Kosovo Report, the Commission also states that an 
opportunity to educate the public though media on the work of the Hague Tribunal (ICTY) and 
international human rights norms was sadly missed.12 

 
49. The volume of Kosovo-related information and comment that was available on the Internet was 

astounding and many people used it to fill the information gaps. For the first time in history, the 
civilian populations involved in the war were able to speak to each other directly, via electronic 
mail. 

 
50. The Kosovo conflict illustrated again how the propaganda machine of a semi-authoritarian 

government is considerably more effective than the propaganda efforts of democratic states, 
where plurality of published opinion divides the public view. 

 
51. ICG analysts believe that Milosevic’s tight grip on the media, especially the electronic media, has 

made it possible for many Serbians to persist in denying the extent of the slaughter and 
devastation in Kosovo perpetrated by Serbian and Yugoslav forces. In the year leading up to and 
during the Kosovo war, as during Milosevic’s earlier wars in Croatia and Bosnia, the media 
served as a critical weapon – propagating incendiary lies about the enemy; rationalising violence 
in the name of ethnic purity, sovereignty or counter-terrorism; suppressing reports of casualties 
and atrocities; and rewriting humiliating defeats as glorious victories. The degree to which the 
Belgrade regime has relied on its media to fuel its self-generated wars was evident when, within a 
week of NATO’s strike on a key Belgrade transmitter, a fully equipped, alternative military 
network had been mobilised to fill in the gap. 

 
52. Although there is an impressive international presence in Kosovo (NATO, UN, OSCE, NGOs), 

one of the areas seemed to be overlooked by the international community is the immediate 
media reform in Kosovo. The Independent International Commission on Kosovo in its recent 
extensive report addressing media issues after the war notes:  

 
UNMIK was thus clearly mandated to exercise media control. At a very early stage, however, 
bureaucratic misunderstandings and infighting characterised management of emerging media by the 
International Mission. A particularly messy debate developed over how much temporary international 
control and content regulation would be necessary to ensure fair access and standards of fair 
reporting, and whether any content regulation or development of standards amount to censorship. . . . 
Efforts to promote self-regulation among journalists have been inhibited by conflicts between the 
SRSG and the OSCE, and by the unwillingness of Serb journalists to participate. 

 
53. There is an obvious need to encourage the balanced development of public and private 

broadcasting and the growth of a strong domestic media market serving all the citizens of 
Kosovo, especially the Serb minority. 

 
54. Efforts should be made in shaping media legislation in Serbia and Kosovo with the aim of 

upholding and protecting media freedom and the public’s right to know. The region needs a free, 
pluralistic, multi-ethnic, professional and viable media with strong public and commercial 
sectors. 

 
55. Protection of journalists’ initiatives should be a focal point of the media community in the 

region, as reporters were frequent targets of political abuse, ranging from subtle pressure to 
extreme physical violence.  The aim should be to strengthen media by protecting and defending 
the professional rights and privileges of journalists. 

 

                                                 
12 See Independent International Commission on Kosovo, The Kosovo Report, pp. 222-223. 



 12

56. The international community should help establish an independent international agency, in 
accordance with internationally recognised practice with monitoring, regulatory and other 
powers. It is important to note that this international body would not set media development, 
nor would it seek to become involved in such practices. Indeed, it must not be a censorship 
board. It would provide a legal framework for broadcasters’ conduct. A similar international 
body (Independent Media Commission) in Bosnia and Herzegovina proved to be most useful for 
improving the media landscape. 

 
57. The Voice of America (VOA), Radio Free Europe (RFE), Deutsche Welle, Agence France 

Presse, and the BBC are already broadcasting into Serbia. This practice should continue as well as 
transmission of independent news and cultural programs in Serbian language by broadcasting 
systems in willing third countries.  

 
58. Independent media in Kosovo and Serbia should be put in contact with their counterparts from 

other emerging democracies, such as Bulgaria or Poland, to exchange ideas and techniques for 
reporting in post-Communist countries. 

 
 


